• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 16 تیر 1397
کد مطلب : 22251
+
-

استارتاپ‌هایی  برای تهران  هوشمند

نمایشگاه اینوتکس 2018محل گردهمایی شرکت‌های فناوری و استارتاپ‌هایی بود که قرار است بخشی از آینده شهرها را شکل دهند




نمایشگاه اینوتکس 2018محل گردهمایی شرکت‌های فناوری و استارتاپ‌هایی بود که قرار است بخشی از آینده شهرها را شکل دهند

هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری

 (INOTEX 2018) از پنجشنبه با حمایت شهرداری تهران در بوستان گفت‌وگوی تهران برگزار شد. در این همایش سه‌روزه استارتاپ‌ها، سرمایه‌گذاران و شتاب‌دهنده‌های ایرانی و شرکت‌های فناور از کشورهای فرانسه، آلمان و کره جنوبی حضور داشتند؛ همایشی که تمرکز اصلی‌اش تبدیل کردن تهران به یک شهر هوشمند (Smart City) ‌بود. 150استارتاپ، 16شتاب‌‌دهنده، ‌11سرمایه‌گذار خطرپذیر (VC) و بیشتر از 100شرکت دانش‌بنیان در این برنامه شرکت کردند. به گزارش همشهری، استارتاپ‌های حوزه شهر هوشمند هرچند تازه‌کار هستند و عمدتا زمان زیادی از شکل‌گیری‌شان نمی‌گذرد، درصورت موفقیت می‌توانند بخشی از تهران آینده را شکل دهند.

فراهم کردن بنزین موردنیاز خودرو در مدت کوتاه ایده‌ای است که باعث ایجاد استارتاپ «مستر بنزین» شده است. اپ این استارتاپ، می‌تواند با شناسایی موقعیت مکانی کاربر، ‌او را با فروشنده سیار بنزین مرتبط کند. بنزین در انواع ساده و سوپر ارائه می‌شود و مشتری می‌تواند تا 40لیتر سفارش را ثبت کند. این بنزین توسط موتورهایی که به مخزن‌های ویژه سوخت مجهز هستند، به‌دست کاربر رسیده و سوخت را با پمپ‌های ویژه و توسط تکنیسین به باک پمپاژ می‌کند. این استارتاپ، بابت هر لیتر بنزین درخواستی، 100تومان کارمزد در نظر می‌گیرد و درآمدش نیز از همین راه است.

 پیدا کردن جای پارک در کنار خیابان، ایده آینده «الو پارک» است اما هم‌اکنون و در نسخه آزمایشی اپلیکیشن این استارتاپ که چند ماهی است ارائه شده، کاربر می‌تواند از بین نزدیک‌ترین پارکینگ‌های عمومی و طبقاتی که در اطرافش وجود دارد، یکی را انتخاب کرده و مدت زمان حضورش را نیز از پیش رزرو کند. امکان پرداخت حق عضویت با تخفیف دراین سامانه در نظر گرفته شده تا کاربران بیشتری به استفاده از سیستم جذب شوند. این استارتاپ، سود بانکی حاصل از حق‌اشتراک‌ها را به‌عنوان درآمد برمی‌دارد.

مدیریت پسماندهای خشک و‌تر یکی از فعالیت‌های پرسودی است که مدت زیادی است در تهران اجرا می‌شود. استارتاپ «بهماند» که فعلا به صورت آزمایشی و در یکی از محله‌های تهران اجرا شده، قرار است با یک اپلیکیشن کاربرهای خانگی و شرکتی را با مسئول جمع‌آوری زباله مرتبط کرده و با توجه به ترافیک مسیر و محل‌های خلوت تخلیه زباله، بهترین زمان و مکان را برای تحویل زباله‌های خشک و‌تر به مسئول دریافت زباله معرفی ‌کند. آنها بخشی از هزینه‌ای که مرکز تخلیه پسماند پرداخت می‌کند را به‌عنوان درآمد برمی‌دارند.

آشنایی با شرکت‌های بنام در حوزه‌های مختلف و... هرچند به پویایی کسب‌وکارها کمک می‌کند اما همیشه باعث گسترش ترافیک و آلودگی در شهر می‌شود. استارتاپ «هایپراکسپو» در یک سایت فضاهایی مشابه غرفه را فراهم کرده که بازدیدکننده با مراجعه به آن می‌تواند اطلاعات تماس شرکت، بروشورها و تمام اطلاعاتی که در یک نمایشگاه عادی ارائه می‌شود را پیدا کند. زمان این نمایشگاه‌های مجازی بیشتر از نمونه‌های سنتی و هزینه برپایی آن نیز به مراتب کمتر است. درآمد این استارتاپ، از فروش غرفه‌های مجازی و امکانات ویژه‌ و VIP به کاربران تأمین می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید